Nederlanders maken vanwege inflatie andere keuzes als het gaat om hun wintervakantie. Dit komt naar voren uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Interhome.
LANDELIJK, 19-11-2023 – De 44% die deze winter een vakantie op de planning heeft staan, geeft vooral de voorkeur aan een bestemming waar de prijzen doorgaans lager liggen of kiest ervoor om op locatie minder geld uit te geven.
Interhome deed onderzoek naar de wintervakanties van Nederlanders. Hiervoor werden ruim 1.000 Nederlanders ondervraagd. Een groot deel van de respondenten past hun plannen voor de vakantie tijdens de wintermaanden aan vanwege de inflatie.
Zo kiest een op de tien vakantiegangers deze winter specifiek voor een land waar de prijzen vaak lager liggen. Opvallend is dat dit voornamelijk de groep 25 tot en met 34 jarigen betreft. Zij reizen van alle leeftijdscategorieën het liefst af naar een bestemming waar de prijzen doorgaans minder hoog liggen. Daarnaast kiest een op de tien Nederlanders ervoor om te reizen naar bestemmingen waar de prijzen in de winter in vergelijking met de zomermaanden een stuk lager zijn.
Meer geld uitgeven op vakantie
Vanwege de inflatie worden er dus andere keuzes gemaakt als het gaat om vakanties in de winter. Toch lijken Nederlanders, als het om eten en drinken gaat, minder bewust te zijn van hun portemonnee. Eenmaal op bestemming, heeft een groot deel van Nederlanders (42%) er geen problemen mee om iets meer geld uit te geven aan het diner. Meer betalen voor drankjes is wat minder populair, 35% van de Nederlanders zegt iets meer te willen betalen voor drankjes in vergelijking met hun uitgaven thuis.
Toch zijn wij hierin vrijgeviger dan Duitsers en Fransen. Slechts een kwart van de Duitsers en 18% van de Fransen is bereid om meer aan het diner te spenderen. Daarbij zegt 18% van de Duitsers en 10% van de Fransen meer te willen betalen voor de drankjes in het vakantieland.
Van noord naar zuid
Wat zien Nederlanders als de ultieme wintervakantie? Dat is in een knus chalet in de bergen en dan het liefst in Oostenrijk. Want Oostenrijk staat, net als vorig jaar, met stip op één als het gaat om de favoriete winterbestemming van Nederlanders. Dit blijkt uit interne data van Interhome. Zwitserland volgt Oostenrijk op de tweede plek, maar wel met een kleine daling in het aantal boekingen ten opzichte van vorig jaar. Frankrijk staat op drie. Opvallend is de stijging van Finland, dat dit jaar op de vierde plaats in de ranglijst staat. De populariteit wordt bevestigd door de resultaten uit de enquête: bijna een op de vijf Nederlanders zegt graag nog een keer naar het uiterste noorden te reizen om daar een glimp op te vangen van het magische noorderlicht.
Benieuwd naar de verschillen tussen winter- en zomervakanties en de financiële aanpassingen van Nederlanders met betrekking tot wintervakanties? Kijk dan hiervoor meer onderzoeksresultaten.
_________________________________________________________________________
Verantwoording onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Motivaction onder 1.056 Nederlandse respondenten, 1.051 Franse respondenten en 1.050 Duitse respondenten in september 2023. Voor het onderzoek is uitgegaan van een vakantie met een vertrekdatum in de maanden december, januari en februari.
Over Interhome
De portefeuille van Interhome Group – met de merken Interhome en Interchalet – omvat ongeveer 40.000 vakantiewoningen en appartementen in 28 landen en is een onderdeel van Hotelplan Group, gevestigd in Glattbrugg (CH). Hotelplan Group is op zijn beurt een dochteronderneming van Migros, de grootste winkelketen van Zwitserland, gevestigd in Zürich. De nabijheid van vastgoedeigenaren en vakantiegasten is een van de belangrijkste troeven van Interhome Group. Zo’n 200 lokale servicekantoren (100 eigen en 100 partnerkantoren) staan garant voor een full-service pakket, variërend van persoonlijke klantenontvangst tot uitgebreid beheer van vakantiehuizen. Interhome Group kan terugkijken op meer dan 55 jaar ervaring als een uitstekende verhuurder van individuele vakantiewoningen. Het brede aanbod reikt van eenvoudige chalets en appartementen tot luxe villa’s – aan het strand, op het platteland of in de bergen. In 2022 heeft Interhome Group 9 miljoen overnachtingen verzorgd en genereerde een gefactureerde omzet van 371 miljoen CHF.
Het bericht Inflatie: dit is hoe vakantiegangers hun wintervakantie heroverwegen verscheen eerst op Noordoostpolder.
BRON: Noordoostpolder.nieuws.nl Read More